نقش فقها و حوزه های علمیه در تعامل با علوم انسانی باید بازتعریف شود
نقش فقها و حوزه های علمیه در تعامل با علوم انسانی باید بازتعریف شود

مدیر پژوهشکده حوزوی فقه و علوم انسانی امام رضا (ع) با اشاره به محوریت بخشی از پیام رهبری، بر ضرورت بازتعریف نقش فقیهان در تعامل با علوم انسانی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و ششمین جلسه شورای مدیران با حضور معاونین و مدیران پژوهشکده حوزوی فقه و علوم انسانی امام رضا (ع)، با محوریت پیام رهبر معظم انقلاب به همایش یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم برگزار شد.

در نشست شورای مدیران پژوهشکده حوزوی فقه و علوم انسانی امام رضا (ع)، بایستگی‌های راهبردی این پژوهشکده در نسبت با پیام رهبر معظم انقلاب به همایش یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم بررسی شد. فرهاد داودی‌پور، مدیر این پژوهشکده، با اشاره به محوریت بخشی از پیام رهبری، بر ضرورت بازتعریف نقش فقیهان در تعامل با علوم انسانی تأکید کرد.

وی با برجسته کردن جمله کلیدی پیام رهبر انقلاب جمله کلیدی پیام رهبر انقلاب که در این نشست گفت: رهبر انقلاب در پیام خود نوشته اند «فقیه باید با بهره‌برداری از درست و نادرست یافته‌های علوم انسانی، حضور ذهن لازم برای استفاده از تصریحات و اشارات کتاب و سنت بیابد و شاکله نظامات اجتماعی را برای اداره جامع و کامل جامعه بر اساس اندیشه اسلامی طراحی کند.» مأموریت پژوهشکده، تولید ادبیات فقهیِ هم‌سو با نیازهای جامعه امروز است؛ ادبیاتی که نه تنها از میراث فقه شیعی بهره می‌گیرد، بلکه با نقد و تحلیل علوم انسانی موجود، الگوهای اسلامیِ اداره جامعه را طراحی می‌کند.

وی افزود: هدف، تبدیل پژوهشکده به قطب علمیِ میان‌رشته‌ای است که فقه را با علوم انسانیِ بازخوانی‌شده در چارچوب اسلامی تلفیق می‌کند.

در این نشست، راهبردهای اصلی پژوهشکده در سه محور تشریح شد:

۱. تعامل انتقادی با علوم انسانی: واکاوی نظریه‌های رایج علوم انسانی و تمایزگذاری میان عناصر سازگار و ناسازگار با مبانی اسلامی.

۲. طراحی نظامات اجتماعیِ اسلامی: تدوین الگوهای حکمرانی، اقتصاد، حقوق و تربیت مبتنی بر فقه پویا و متناسب با چالش‌های معاصر.

۳. توانمندسازی پژوهشگران حوزوی: تربیت محققانی که هم بر فقه تسلط دارند و هم با روش‌شناسی علوم انسانی آشنا هستند.