با این وجود، در تعطیلات نوروز ۱۴۰۴، شمار جانباختگان تصادفات جادهای نسبت به سال گذشته تا ۸.۲–۸.۳٪ افزایش را تجربه کرده و به ۸۸۰ کشته رسیده است. (منبع : عصرایران)
آمار تفکیکی و روندها
- مناطق جغرافیایی:
از کل تلفات تصادفات سال ۱۴۰۳، بیش از ۶۸٪ در محورهای برونشهری، حدود ۲۴.۵٪ در مسیرهای درونشهری و ۵.۶٪ در جادههای روستایی رخ داده است. - استانها با بیشترین و کمترین تلفات:
بیشترین آمار فوتیها مربوط به استانهای فارس (۱٬۵۶۰ نفر)، تهران (۱٬۴۳۹ نفر) و خراسان رضوی (۱٬۳۳۵ نفر) بوده و استانهای ایلام (۱۵۷ نفر)، کهگیلویه و بویراحمد (۲۳۰ نفر) و اردبیل (۲۷۲ نفر) کمترین تلفات را ثبت کردهاند. - پیک تلفات در شهریور:
بیشترین میزان فوتی جادهای در شهریور ۱۴۰۳ با ۱٬۹۴۵ نفر رخ داده و کمترین فوتیها در بهمن با ۱٬۳۹۷ نفر ثبت شدهاند.
آمار نوروز ۱۴۰۴
در نوروز ۱۴۰۴ (۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴):
- بیش از یک میلیون تصادف ثبت شده و ۸۸۰ نفر جان خود را از دست دادهاند.
- این میزان فوتی نسبت به نوروز سال گذشته افزایش ۸.۲٪ نشان داده است.
- رکورد فوتیها در روزهای ۱۰ فروردین (۸۳ نفر) و ۲۹ اسفند بوده است، در حالی که کمترین تعداد فوتیها با ۳۵ نفر در روزهای پنجم و ششم فروردین گزارش شدهاند.
جمعبندی و دعوت هوشمندانه
با وجود کاهش نسبی تلفات در سال ۱۴۰۳، شمار جانباختگان همچنان بالا و نگرانکننده است. افزایش تلفات در نوروز ۱۴۰۴ نیز این نگرانی را تشدید میکند. در شرایطی که بسیاری از مالکان بهجای تحمل هزینههای بالای تعمیر، ترجیح میدهند خودروی آسیبدیده خود را بفروشند، مجموعه تصادفیکس جایگزینی سریع، مطمئن و پاسخگو ارائه میدهد. اگر شما نیز تمایل به فروش ماشین تصادفی دارید، میتواند در کمترین زمان ممکن به وبسایت تصادفیکس سر بزنید، و با شماره های درون سایت تماس بگیرید.
- منبع خبر : tasadofix.com



















![قیمت موتور برق خانگی [+لیست قیمت]](https://expressna.ir/wp-content/uploads/2025/08/household-electric-motor3-150x100.jpg)
![قیمت موتور برق خانگی [+لیست قیمت]](https://expressna.ir/wp-content/uploads/2025/08/household-electric-motor3-300x210.jpg)






























علی
تاریخ : ۲۵ - مرداد - ۱۴۰۴آمار نوروز ۱۴۰۴ واقعاً نگرانکننده است. سؤال من اینه که چرا با وجود کاهش تلفات در کل سال ۱۴۰۳، تو تعطیلات نوروز دوباره آمار رشد داشته؟ یعنی مشکل اصلی از رانندگان هست یا کمبود زیرساخت جادهای؟
کارشناس روابط عمومی دیجیتال
تاریخ : ۲۵ - مرداد - ۱۴۰۴سؤال خیلی خوبی مطرح کردید. کاهش کلی تلفات سالانه به دلیل اجرای برخی طرحهای ایمنی و افزایش کنترل پلیس بوده، اما نوروز شرایط متفاوتی داره. حجم بالای سفرهای بیناستانی، خستگی رانندگان، رعایت نکردن فاصله طولی و بعضاً نبود تجهیزات ایمنی کافی در محورهای پرتردد باعث جهش آمار میشه. درواقع هم عامل انسانی و هم زیرساختی نقش دارن. برای همین همیشه توصیه میشه قبل از سفر، خودرو بازبینی فنی بشه و رانندهها از استراحت کافی غافل نشن.
رضا کرمی
تاریخ : ۲۴ - مهر - ۱۴۰۴آمار کاهش ۳ درصدی تلفات جادهای امیدوارکنندهست، اما افزایش ۸ درصدی فوتیها در نوروز واقعاً نگرانکنندهست. به نظرتون علت اصلی این تناقض چیه؟ ضعف در کنترل جادهها یا رفتار رانندهها؟
کارشناس روابط عمومی دیجیتال
تاریخ : ۲۴ - مهر - ۱۴۰۴علت ترکیبیه. معمولاً در ایام تعطیلات حجم سفرها چند برابر میشه و خستگی یا بیاحتیاطی رانندهها بیشتر نقش داره تا کیفیت جادهها. کنترل هوشمند ترافیک و استراحتگاههای بینراهی استاندارد میتونن تأثیر زیادی داشته باشن.
آرمان
تاریخ : ۲۴ - مهر - ۱۴۰۴واقعاً ناراحتکنندهست که با وجود پیشرفت در خودرو و جاده، هنوز سالی نزدیک ۲۰ هزار نفر تو جادهها جونشونو از دست میدن. آمار کمتر شده ولی عدد نهایی خیلی بالاست.
کارشناس روابط عمومی دیجیتال
تاریخ : ۲۴ - مهر - ۱۴۰۴کاملاً درسته. حتی کاهش جزئی هم وقتی عدد پایه اینقدر بالاست، تسلیبخش نیست. تا زمانی که فرهنگ رانندگی و نظارت جادهای همزمان ارتقا پیدا نکنن، کاهش چشمگیر تلفات ممکن نیست.
علی
تاریخ : ۲۴ - مهر - ۱۴۰۴جالبه که فارس، تهران و خراسان رضوی بالاترین آمار تلفات رو دارن. یعنی تمرکز جمعیت و حجم تردد واقعاً اینقدر تعیینکنندهست؟
کارشناس روابط عمومی دیجیتال
تاریخ : ۲۴ - مهر - ۱۴۰۴بله، حجم ترافیک مستقیمترین عامل محسوب میشه. هر چقدر تعداد خودرو و مسیرهای پرتردد بیشتر باشه، احتمال حادثه هم افزایش پیدا میکنه. مخصوصاً در محورهای بیناستانی پرتردد مثل شمال و جنوب فارس.
مولایی
تاریخ : ۲۴ - مهر - ۱۴۰۴من خودم سالها راننده بینشهریام. واقعاً توی شهریور و عید فشار ترافیک وحشتناکه. بیشتر تصادفها به خاطر خستگی و بیخوابی رانندههاست، نه فقط سرعت زیاد.
کارشناس روابط عمومی دیجیتال
تاریخ : ۲۴ - مهر - ۱۴۰۴تجربه ارزشمندیه. تحقیقات پزشکی قانونی هم همین رو تأیید میکنه؛ خوابآلودگی و تمرکز پایین راننده عامل بخش زیادی از تصادفات مرگباره. آموزش و توقفهای منظم میتونه نجاتبخش باشه.
کمال سیفی
تاریخ : ۲۴ - مهر - ۱۴۰۴چرا هنوز برنامهای برای نصب دوربینهای کنترل سرعت در جادههای روستایی وجود نداره؟ همون ۵.۶ درصد تلفات هم آمار کمی نیست.
کارشناس روابط عمومی دیجیتال
تاریخ : ۲۴ - مهر - ۱۴۰۴نکته درستیه. معمولاً جادههای روستایی در اولویت دوم طرحهای ایمنی هستن، ولی در سالهای اخیر طرح نصب دوربینهای سیار و بازسازی تابلوهای هشدار شروع شده. سرعت گسترش اما هنوز کُنده.
خزایی
تاریخ : ۲۴ - مهر - ۱۴۰۴به نظرتون اگه خودروهای هوشمند و سامانههای هشدار تصادف در ایران فراگیر بشن، میشه انتظار کاهش چشمگیر تلفات رو داشت؟
کارشناس روابط عمومی دیجیتال
تاریخ : ۲۴ - مهر - ۱۴۰۴قطعاً بله. سیستمهای کمکراننده، ترمز خودکار و هشدار خروج از خط میتونن تا ۳۰ درصد تصادفات رو کم کنن. ولی شرطش، ورود گسترده فناوری و فرهنگسازی استفاده در کنار اونهاست.