ارومیه – مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی بر ضرورت تامین اعتبار برای توسعه راههای منتهی به پایانه های مرزی استان تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، ارسلان شکری دوشنبه شب در جلسه بررسی چالشهای درآمدی استان با بیان اینکه با مشارکت بخش خصوصی خودکفا شدن پایانههای مرزی امری امکان پذیر است، افزود: دریافت عوارض متقابل در مرزها یکی از راههای حل چالشهای وصول درآمد در پایانههای مرزی است.
وی با اشاره به وجود پایانهها و بازاراچه های مرزی متعدد در استان اظهار کرد: آذربایجان غربی به دلیل قرار گرفتن در دروازه ارتباطی با اروپا و سه کشور همسایه سهم زیادی در درآمد زایی دارد.
شکری با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در جهت توسعه راههای منتهی به پایانههای مرزی استان انجام شده است، تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی آذربایجان غربی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شرق و غرب، ضرورت تأمین اعتبار از محل منابع ملی برای توسعه راههای استان امری ضروری است.
وی ادامه داد: در سال جاری میزان تردد ناوگان ترانزیتی از پایانههای مرزی استان به ۱۴۶ هزار و ۵۲۲ دستگاه رسید که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از نظر ترانزیت ورودی و خروجی به ترتیب ۶۵.۹۷ و ۴۰.۶۷ درصد افزایش را نشان میدهد.
شکری با اشاره به جایگاه ویژه آذربایجانغربی در مبادلات تجاری و اقتصادی کشور با اروپا و کشورهای همسایه، تصریح کرد: در این بازه زمانی پایانه مرزی بازرگان با ۵۹ هزار و ۳۱۸ دستگاه بیشترین سهم را از ترانزیت استان به خود اختصاص داده است.
شکری علت افزایش تعداد تردد مسافر از پایانههای مرزی استان را افزایش چشمگیر امکانات و دسترسی آسان به مرزهای استان و کاهش ایستایی در مرزها دانست و خاطر نشان کرد: در این مدت بیش از ۳ میلیون و ۷۵۳ هزار نفر مسافر ایرانی و خارجی، توسط ۹۸۰۰ دستگاه ناوگان مسافربری از پنج پایانه مرزی استان (رازی، بازرگان، سرو، تمرچین، پلدشت) تردد کردند.
مدیر کل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجان غربی یادآور شد: در این مدت ۳۸۶ هزار و ۶۵۷ دستگاه ناوگان باری حامل کالای وارداتی و صادراتی از پایانههای مرزی استان تردد کردند که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل خود ۷ در صد افزایش یافته است.