پنجشنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۴ | Thursday, 3 July , 2025
پ
  • شناسه : 29974
  • 24 آذر 1403 - 13:40
  • 30 بازدید
  • ۰ دیدگاه
  • ارسال توسط :

آغاز تولید انبوه واگن ملی؛صرفه جویی ۷۰۰ هزار یورو به ازای هر واگن

آغاز تولید انبوه واگن ملی؛صرفه جویی ۷۰۰ هزار یورو به ازای هر واگن
آغاز تولید انبوه واگن ملی؛صرفه جویی ۷۰۰ هزار یورو به ازای هر واگن

 آیین آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو و مراسم آغاز عملیات طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید در کارخانه واگن سازی تهران امروز -شنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۳- با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، مالک شریعتی نماینده مجلس شورای ، علی آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری و […]

 آیین آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو و مراسم آغاز عملیات طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید در کارخانه واگن سازی تهران امروز -شنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۳- با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، مالک شریعتی نماینده مجلس شورای ، علی آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدعلی یزدی خواه نماینده مجلس ، حسین افشین معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و جمعی از مدیران شهری در محل کارخانه واگن سازی تهران ( پایانه فتح آباد) برگزار شد.

علیرضا زاکانی ؛شهردار تهران در این مراسم با بیان اینکه آغاز  تولید انبوه قطار ملی آنهم بعد از ۱۸ سال افتخاری برای ما است و امیدوارم پس از این، بومی‌سازی قطار پرسرعت نیز در دستور کار قرار گیرد، گفت: قبل از تولید قطارملی مترو میزان بومی سازی تولید قطار تنها  ۳۰ درصد بود؛ اما با همراهی دستگاه‌های مختلف همچون مپنا، جهاد دانشگاهی، دانشگاه علم و صنعت و… توانستیم تا ۸۵ درصد فرایند ساخت واگن را بومی کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه قطارهای ملی مترو تمامی تأییدیه‌های بین‌المللی را کسب کردند و حتی در مرحله آزمایشی نیز ۶۰ هزار کیلومتر در خط فعالیت کرده است، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، نخستین رام قطار ملی به صورت رسمی در ایام دهه فجر خدمت خود را آغاز می‌کند و رام بعد در اسفند ماه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشور در ۱۰ سال آینده به حدود ۸۰۰۰  واگن نیاز دارد که ۴۰۰۰ واگن مترو برای تهران و باقی برای سایر شهرهاست، گفت: اگر پروژه قطار ملی محقق شود حدود ۵۰ درصد واگن ملی زیر قیمت تولید می‌شود که صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.

زاکانی با بیان اینکه درصدد هستیم که از دو طریق واگن‌های مورد نیاز مترو را تأمین کنیم، تصریح کرد: علاوه بر تأمین واگن از محل قراداد ۱۱۳ واگن، قرار است تا با همکاری با شرکت خارجی ۷۹۱ واگن تأمین کنیم‌ که طبق قرارمان بیش از ۵۵ درصد بومی سازی خواهد شد و امید داریم اولین رام هم امسال در خدمت شهروندان قرار گیرد؛ چراکه گلوگاه‌های مالی هفته پیش برداشته شد و خوشبختیم کار شروع شد و این یک آغاز است که با همت جمع دوستان شکل گرفت تا مشکل بزرگ حمل و نقل کشور را حل کند.

علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم گفت: سال ۸۸ اولین اقدامات برای تولید واگن سازی انجام شد.

وی ادامه داد: بعد از این اتفاقات و انجام تست ها و تاییدیه شرکت‌های خارجی یک دوره طولانی کار بر زمین ماند؛ به این دلیل که نگاه به خارج شد و فکر کردند که لازم نیست کار داخلی را پیش ببرند. این تاریخچه را به این جهت گفتم که پایه گذاری مهم است. بنیان گذاری هر فکری اهمیت دارد به شرطی که تمهیدات همه جانبه باشد.

آقامحمدی اظهار کرد: در این امر فقط واگن سازی تهران نیست بلکه شرکت پارس و چند شرکت دیگر درگیر این اتفاق هستند. امیدواریم با همت شهرداری و شورای شهر این مهم که تدبیر مالی شده است انجام شود.

رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در یک زمان بندی تعهدآور اعلام شده است در ابتدا قرار است ماهی یک رام و بعد ماهی ۳ رام قطار ملی وارد خطوط شود، گفت: توسعه قطارهای پرسرعت بین شهری نیز حائز اهمیت است. سرعت در بحث لجستیک قطارهای پر سرعت اهمیت دار و تعیین کننده است. کالای تولید شده اگر سریع در اختیار قرار بگیرد باعث رشد می شود.

وی ادامه داد: با شرکت سایپا توافق نامه ای نیز در این باره امضا شده است. واحد کاشان نیز در این راستا راه اندازی شده است. بنابراین ظرفیت های ایران برای تولید قطار پر سرعت وجود دارد و در برنامه هفتم این مهم در مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.

آقامحمدی ادامه داد: از شهرداری، وزارت راه و راه آهن تقاضا داریم این مهم را در کار بیاورند؛ درواقع زیرساخت های اصفهان تا تهران بررسی شده و در حال انجام است. این یک کار ضروری و ملی است. برای کلانشهر تهران به قطارهای پر سرعت نیاز داریم.

وی با تاکید بر اینکه این اتفاق زمان می برد و به توسعه زیرساخت ها بستگی دارد، گفت: امیدوارم با همکاری شهرداری تهران و سایر کلانشهرها، وزارت راه و مجلس این کار مهم بنیان‌گذاری بشود.

  حسین افشین معاون علمی فناوری ریاست جمهوری با حضور در این مراسم اظهار کرد: برای اینکه قطار ملی شدنی بشود اقدامات زیادی انجام گرفته است؛ در سال ۸۵ قریب به ۲۰ سال پیش در واگن سازی پلور سبز انتقال تکنولوژی برای واگن های جدید مسافربری انجام شده بود و کار ساخت واگن استارت خورد.

وی ادامه داد: نیت کردیم و ساختیم. خاطرم هست که آن واگن در سال ۸۷ ساخته شد. بعد از ساخته شدن باید تست می کردیم که تمام استانداردهای آن توسط دانشگاه علم و صنعت انجام شد. اگر روند درست پیش می رفت کار زودتر انجام می شد اما تا ۲۰ مرداد سال ۱۴۰۳ زمالن برد؛ چرا یک اتفاق در کشور ما ۲۰ سال طول می‌کشد؟ شاید اگر اعتماد کنیم این اتفاقات زودتر امکان پذیر خواهد شد.

افشین گفت: پروژه قطار ملی برای من نوستالژی هم هست و خوشحالم که این اتفاق در حال انجام است. همچنین خوشحالم که اصالت آن با طراحی ایرانی-اسلامی است. باید افراد وقتی از بیرون نگاه می کنند، حس ایرانی بودن را از آن بگیرند. مردم باید در این قطار احساس راحتی بکنند و نوع صندلی ها و تهویه باید مناسب باشد.

معاون رئیس جمهوری همچنین گفت: منابع مالی آن تامین شده است؛ ۷۰ میلیون دلار از طرف دولت برای آن در نظر گرفته شده که ۲۷ میلیون دلار تامین شده و شهرداری تهران هم باید متناظر با آن سهم خود را پرداخت کند.

وی افزود: بیش از ۲۵ شرکت دانش بنیان در این امر همکاری می کنند. ما دوست داریم که پروژه های بزرگ مانند قطار ملی با سرعت انجام شود. ضمن اینکه باید ساخت قطار پرسرعت را هم در کشور جدی بگیریم. ریل های قطار پر سرعت ساخته شده و به محض اجرای یک قسمت از آن با همین متخصصان داخلی می توانیم کار را جلو ببریم. فعلا یک مسیر اصفهان-تهران را داریم که ۴۰ درصد پیشرفت دارد.

در ادامه این مراسم ، علیرضا شیخ طاهری مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران با بیان اینکه بسیار خرسندیم که شهرداری تهران در یک بستر همکاری تنگاتنگ با ملی سازی واگن مترو با تمام ارکان ها و شرکت های دانش بنیان نقش اصلی در یکپارچه کردن این تکنولوژی ایفا می‌کند، گفت: در پایان دهه ۹۰ کشور برای حل مشکل تامین ناوگان مترو که صنعتی وابسته بود و سهم داخلی سازی آن کمتر از ۳۰ درصد بود به فکر چاره افتاد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی، مپنا، دولت و شهرداری کارگروهی تشکیل دادند و این آغازگر فرایند تولید قطار ملی مترو شد. قطار ملی مترو فعالیت خود را در سال ۱۴۰۰ با رفع نواقص و تلاش برای تاییدیه های لازم آغاز کرد که تا سال پیش ادامه پیدا کرد.

شیخ طاهری با بیان اینکه با اخذ تاییدیه های لازم در پایان سال ۱۴۰۲ توانستیم این قطار را در مسیر تهران-پرند سیر واقعی داشته باشیم، گفت: این سیر همراه با مسافر بود. امروز می دانیم چه می خواهیم بسازیم و ایرادات تقریبا برطرف شده است. قرارداد تولید انبوه قطار ملی نیز همزمان با شرکت‌ واگن سازی تهران انجام شد و از سال ۹۹ کارهای طراحی را جلو بردیم‌. امروز پروژه ساخت ۱۱۳ دستگاه شامل ۱۵ قطار ۷ واگنه و یک قطار ۸ واگنه را آغاز کردیم و تا پایان سال جاری ۲ رام از ۱۵ رام قطار ۷ واگنه را تحویل شهرداری خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت واگن سازی در پایان گفت: این تولید ۷۰۰ هزار یورو به ازای هر واگن صرفه جویی ارزی دارد. همچنین۱۲ هزار نفر اشتغال مستقیم در سال دارد و میزان داخلی سازی را به حدود ۸۵ درصد می رساند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم در این آیین با ستایش و تقدیر از عاملان این رخداد گفت: امیدوارم باور «ما می توانیم» همچنان در همه زمینه‌ها خودش را نشان بدهد؛ به ویژه در موضوع واگن سازی.

وی با بیان اینکه ما در تهران طول مسیرهای ریلی مان زیاد است، تصریح کرد:  ایستگاه و ریل داریم اما واگن کم داریم. تامین واگن یکی از نیازمندی های ماست که هم نیاز به کمک داخلی و هم خارجی دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در زمان ترافیک و آلودگی یکی از راه های رفع این مشکلات توسعه صنعت مترو است، اظهار کرد: امیدواریم که هر چه زودتر شاهد بروز هر آنچه را که وعده داده اند، باشیم.

افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی اجاره‌بها در شمال تهران؛ چرا مستاجران ترجیح می‌دهند بمانند؟ 12 تیر 1404

افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی اجاره‌بها در شمال تهران؛ چرا مستاجران ترجیح می‌دهند بمانند؟

به گزارش اکوایران،   ثبات نسبی اجاره‌بها در مناطق شمالی پایتخت و تمدید قراردادها در این نواحی، بیانگر آن است که خانوارها در دوره‌ای از تردید و نااطمینانی اقتصادی، ترجیح می‌دهند تصمیمات پرهزینه و پرریسک مانند جابه‌جایی یا خرید ملک را به تعویق بیندازند.  در شرایطی که برخی تحلیل‌ها انتظار داشتند نوسانات سیاسی و تحولات منطقه‌ای، […]

هشدار سازمان هواپیمایی کشوری برای خرید بلیت از مبادی غیرمجاز 12 تیر 1404

هشدار سازمان هواپیمایی کشوری برای خرید بلیت از مبادی غیرمجاز

به گزارش اکوایران، در پی افزایش درخواست هموطنان برای سفرهای داخلی و بین‌المللی از طریق مسیرهای هوایی تاکید کرد که در شرایط کنونی و تا اطلاع ثانوی، هیچ‌گونه فروش بلیت از طریق فرودگاه‌های واقع در مناطق شمال، جنوب و غرب کشور انجام نمی‌شود و صرفاً برخی فرودگاه‌های منتخب در شرق کشور شامل؛ بجنورد، سبزوار، مشهد، […]

جلسه اضطراری بررسی منشأ بوی نامطبوع تهران–قم 12 تیر 1404

جلسه اضطراری بررسی منشأ بوی نامطبوع تهران–قم

به گزارش اکوایران، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیران کل دفاتر تخصصی این معاونت و معاونت انسانی اداره کل محیط‌زیست تهران با هدف بررسی و برنامه‌ریزی اقدامات لازم جهت شناسایی و رفع مشکلات زیست‌محیطی ناشی از منشأهای آلایندگی بوی نامطبوع در محور آزادراه تهران–قم جلسه‌ای برگزار کردند. در این جلسه، با توجه […]

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

داستان عالِمی که خود را روضه‌خوان امام حسین (ع) می‌دانست 12 تیر 1404

داستان عالِمی که خود را روضه‌خوان امام حسین (ع) می‌دانست

سعیده نیک‌اختر کارگردان «میراث نورانی» با اشاره به پرداختن به زندگی و شخصیت یک روحانی مردمی در این مستند گفت که آیت‌الله سید ابوالقاسم شجاعی خود را روضه‌خوان امام حسین (ع) معرفی می‌کرد.

چرا صیادان انبار موسسه ماهیگیری را به آتش کشیدند!؟ 12 تیر 1404

چرا صیادان انبار موسسه ماهیگیری را به آتش کشیدند!؟

نمایش رادیویی «صیادان» به کارگردانی ایوب آقاخانی در ۵ قسمت تولید و پخش شد.

یک قصه شخصی از معجزه موسیقی در جنگ؛ هنری که همراه وفادار مردم است 12 تیر 1404

یک قصه شخصی از معجزه موسیقی در جنگ؛ هنری که همراه وفادار مردم است

یکی از پژوهشگران عرصه موسیقی که هم اکنون مدیریت دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت ارشاد را به عهده دارد از نقش موسیقی در دوران ۱۲ روزه جنگ گفت.

نقاشی جدید حسن روح‌الامین «سند» شهادت طفل ۶ ماهه را روایت کرد 12 تیر 1404

نقاشی جدید حسن روح‌الامین «سند» شهادت طفل ۶ ماهه را روایت کرد

حسن روح‌الامین، تابلوی نقاشی جدید خود را با عنوان «سند» برای شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام منتشر کرد.

«مجلس غریب تنهایی» با خوانش رحمت امینی در شب هفتم «خیمه هنر» 12 تیر 1404

«مجلس غریب تنهایی» با خوانش رحمت امینی در شب هفتم «خیمه هنر»

رحمت امینی در هفتمین شب از «خیمه هنر» نمایشنامه‌خوانی «مجلس غریب تنهایی» را برگزار می‌کند.

۳ برابر شدن اخراج‌ها در سال ۲۰۲۵؛ هوش مصنوعی مقصر اصلی است 09 تیر 1404

۳ برابر شدن اخراج‌ها در سال ۲۰۲۵؛ هوش مصنوعی مقصر اصلی است

در حالی که مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فناوری می‌گویند هوش مصنوعی تنها ابزار برای کمک به کارکنان است، اما پیام‌های داخلی و یادداشت‌های ارسالی به سرمایه‌گذاران آن‌ها، حاکی از آن است که شغل بسیاری از کارکنان در معرض تهدید جدی است و شاید همین حالا هم بسیاری از افراد شغل خود را از دست داده باشند.

مشاور وزیر ارتباطات خبر داد: کاهش ۸۰ درصدی درآمد برخی کسب‌وکارهای اینترنتی 06 تیر 1404

مشاور وزیر ارتباطات خبر داد: کاهش ۸۰ درصدی درآمد برخی کسب‌وکارهای اینترنتی

ارزیابی اولیه مشاور وزیر ارتباطات از کاهش ۸۰ درصدی درآمد برخی‌ کسب‌وکارهای اینترنتی خبر می‌دهد.

اعلام آمادگی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برای همکاری با دولت در مدیریت بحران 26 خرداد 1404

اعلام آمادگی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برای همکاری با دولت در مدیریت بحران

رضا الفت‌نسب رئیس اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به همکاری با دولت برای رفع مشکلات احتمالی در شرایط فعلی کشور اعلام آمادگی کرده و ظرفیت زیست‌بوم کسب‌وکارهای مجازی و مبتنی بر فناوری را برای کاهش مشکلات را مناسب ارزیابی کرد.

شغل رؤیایی استارباکس: سفر به دور دنیا با حقوق ۱۳۶ هزار دلاری برای تولید محتوا! 22 خرداد 1404

شغل رؤیایی استارباکس: سفر به دور دنیا با حقوق ۱۳۶ هزار دلاری برای تولید محتوا!

شرکت استارباکس با انتشار یک آگهی استخدام منحصربه‌فرد، به دنبال دو «تولیدکننده محتوای جهانی قهوه» می‌گردد تا برای یک سال کامل به دور دنیا سفر کرده و از فرهنگ قهوه در کشورهای مختلف محتوا تولید کنند.

مدیرعامل کلارنا: هوش مصنوعی می‌تواند اقتصاد را به رکود بکشاند! 21 خرداد 1404

مدیرعامل کلارنا: هوش مصنوعی می‌تواند اقتصاد را به رکود بکشاند!

سباستین سیمیاتکوفسکی، مدیرعامل شرکت پرداخت دیجیتال کلارنا، هشدار داد که هوش مصنوعی ممکن است در کوتاه‌مدت باعث رکود اقتصادی و حذف گسترده مشاغل اداری شود.

شفاف‌سازی عملکرد هتل‌ها در مورد کنسلی بدون جریمه در شرایط جنگی+ فیلم 10 تیر 1404

شفاف‌سازی عملکرد هتل‌ها در مورد کنسلی بدون جریمه در شرایط جنگی+ فیلم

به گفته رئیس جامعه هتلداران ایران، تشکل‌های همه استان‌ها، مناطق آزاد و تشکل جامعه هتل‌داران کشور در خدمت مردم هستند که بتوانند به‌موقع به شکایات رسیدگی کنند و نتیجه را به مردم اعلام کنند.

مکه از ایرانی‌ها خالی شد 05 تیر 1404

مکه از ایرانی‌ها خالی شد

مدیر اجرایی عملیات حج تمتع از پایان حضور حجاج ایرانی در شهر مکه خبر داد و گفت: حدود ۱۰ هزار زائر ایرانی هم اینک در مدینه هستند که طبق برنامه روزانه ۲ هزار نفر به کشور بازخواهند گشت و تا ۱۰تیر عملیات حج تمتع پایان می‌یابد.

پروازهای لحظه آخری؛ رزرو بلیط و تجربه‌ای هیجان‌انگیز 04 تیر 1404

پروازهای لحظه آخری؛ رزرو بلیط و تجربه‌ای هیجان‌انگیز

سفر با هواپیما جزء محبوب‌ترین وسیله‌های حمل‌ونقل برای سفر است. امروزه با شرایط اقتصادی و تورم بالا افرادی که دائم در حال سفر با هواپیما هستند همواره به جست‌وجوی راهی برای کاهش هزینه‌های سفر خود می‌پردازند.

تجهیزات طبیعت‌گردی، کوهنوردی و کمپینگ 03 تیر 1404

تجهیزات طبیعت‌گردی، کوهنوردی و کمپینگ

در دل طبیعت، جایی که مسیرها ناشناخته‌اند و هر قدم می‌تواند چالشی تازه پیش‌رویتان بگذارد، چیزی که بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد، تجهیزات مناسب است.

برای فرار از جنگ؛ مردم با قایق به کیش هجوم آوردند! 27 خرداد 1404

برای فرار از جنگ؛ مردم با قایق به کیش هجوم آوردند!

با آغاز حملات رژیم صهیونیستی از ۲۳ خرداد ماه در این جزیره مانده بودند که در مذاکرات صورت گرفته با هتل های کیش موضوع اقامت رایگان آن‌ها حل و خارج کردن مسافران از کیش آغاز شد.

رتبه ۳۴ دانشگاه ایرانی در جمع دانشگاه‌های تأثیرگذار تایمز سال ۲۰۲۵ 12 تیر 1404

رتبه ۳۴ دانشگاه ایرانی در جمع دانشگاه‌های تأثیرگذار تایمز سال ۲۰۲۵

۳۴ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی دانشگاه‌های تأثیرگذار تایمز سال ۲۰۲۵ در جمع ۲ هزار و ۵۲۶ دانشگاه بر مبنای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) با رتبه های قابل توجه قرار گرفتند.

توجه به روح و روان دانشجویان در اولویت قرار گیرد 11 تیر 1404

توجه به روح و روان دانشجویان در اولویت قرار گیرد

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: دراین ایام طرح احوال پرسی با دانشجویان و توجه به روح و روان دانشجویان در اولویت قرار گیرد .

تشریح اقدامات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در دوران جنگ 11 تیر 1404

تشریح اقدامات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در دوران جنگ

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این‌که فعالیت‌های فرهنگی یکی از ارکان اصلی مدیریت شرایط بحرانی است، اقدامات انجام‌شده در دوران جنگ را تشریح کرد.

نتایج استعدادهای درخشان ارشد ۱۴۰۴ تربیت مدرس اعلام شد 11 تیر 1404

نتایج استعدادهای درخشان ارشد ۱۴۰۴ تربیت مدرس اعلام شد

اسامی پذیرفته‌شدگان دوره کارشناسی‌ارشد سال ۱۴۰۴ از طریق سهمیه استعدادهای درخشان در دانشگاه تربیت مدرس منتشر شد.

11 تیر 1404

خسرو پناه: سیره شهید طهرانچی تا ظهور حضرت مهدی (عج) ادامه دارد

خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم گرامیداشت شهید طهرانچی گفت: سیره شهید طهرانچی تا ظهور حضرت مهدی (عج) ادامه خواهد داشت.