نه وزارت راه به ابرپژوه زاکانی؛تونل سازی اولویت تهران نیست - اکسپرسنا

نه وزارت راه به ابرپژوه زاکانی؛تونل سازی اولویت تهران نیست - اکسپرسنا | اکسپرسنا
جمعه, ۳۱ مرداد , ۱۴۰۴ | Friday, 22 August , 2025
پ
  • شناسه : 16903
  • 06 آذر 1403 - 1:39
  • 42 بازدید
  • ۰ دیدگاه
  • ارسال توسط :

نه وزارت راه به ابرپژوه زاکانی؛تونل سازی اولویت تهران نیست

نه وزارت راه به ابرپژوه زاکانی؛تونل سازی اولویت تهران نیست
نه وزارت راه به ابرپژوه زاکانی؛تونل سازی اولویت تهران نیست

وزارت راه و شهرسازی طی مکاتبه ای باوزارت کشور از لزوم جلوگیری از ساخت تونل شهید متوسلیان و اولویت بخشی به توسعه حمل و نقل همگانی، پاک و پایدار تاکید کرد.  سردار هادیان فر معاون حمل و نقل این وزارتخانه،  طی این نامه به دکتر نصرتی، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، با […]

وزارت راه و شهرسازی طی مکاتبه ای باوزارت کشور از لزوم جلوگیری از ساخت تونل شهید متوسلیان و اولویت بخشی به توسعه حمل و نقل همگانی، پاک و پایدار تاکید کرد. 

سردار هادیان فر معاون حمل و نقل این وزارتخانه،  طی این نامه به دکتر نصرتی، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، با اشاره به تدوین آیین نامه طراحی معابر شهری در سال ۱۳۹۹ و مبانی توسعه حمل و نقل پایدار، اعلام کرد: “پیامدهای منفی حاصل از برنامه‌ریزی و طراحی خودرومحور معابر و تلاش‌های انجام گرفته برای مقابله با مشکلات ناشی از این شیوه طراحی، منجر به ظهور مباحث نوین حمل‌و‌نقل پایدار شهری و به تبع آن تغییر اولویت شیوه‌های سفر در سال‌های اخیر شده است.

222

این رویکرد جدید برنامه‌ریزی، در طراحی شبکه معابر شهری نیز منعکس شده و منجر به توسعه خیابان‌های دوستدار پیاده، دوچرخه و حمل‌ونقل همگانی شده و حرکت سواری‌های شخصی را محدود نموده است. از این رو، با توجه به تغییر نگرش جهانی نسبت به موضوع طراحی معابر شهری و تأکید متخصصان این حوزه بر لزوم پیاده‌سازی اصول حمل‌و‌نقل پایدار در طراحی‌ها، موضوع بازنگری «آیین‌نامه طراحی راه‌های شهری»، در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

در نسخه جدید این آیین‌نامه که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۱۳۹۹ (موضوع مکاتبه ۳۰۰/۱۲۵۱۰۵ مورخ ۲۲/۰۹/۱۳۹۹)، ابلاغ گردید، رویکرد اصلی حاکم «توسعه پایدار» و به طور مشخص «حمل‌ونقل پایدار» است که متضمن طراحی‌های ایمن، سازگار با محیط‌زیست و خدمت‌رسان به تمامی اقشار جامعه و طریقه‌های سفر است. در همین راستا، یکی از چالش‌های اصلی در طراحی شبکه معابر شهری، حل تعارض میان نقش ترافیکی و نقش اجتماعی معبر بوده است.

لذا تدوین مرجعی واحد بر اساس دیدگاه‌های متخصصان حوزه‌های شهرسازی و حمل‌و‌نقل شهری به عنوان راه‌حل کارآمد در جهت حل این مشکل مدنظر قرار گرفت و در نهایت این آیین‌نامه مطابق با آخرین تحقیقات و دستاوردهای موجود در این زمینه تدوین گردید.

223

طراحان باید استفاده همه کاربران حمل‌ونقل اعم از عابرین پیاده، دوچرخه‌سواران، استفاده‌کنندگان از حمل‌ونقل همگانی و شخصی و نیز خودروهای باری را با توجه به اولویت‌ها در نظر بگیرند و نه تنها حرکت خودرو که جابه‌جایی افراد و نیز توزیع بار در شبکه را مدنظر قرار دهند.”

 وی در ادامه  خطاب به معاون عمران وزارت کشور اشاره داشت: علی رغم رویکرد مصرح در آیین‌نامه طراحی معابر شهری، بررسی‌ها و گزارش‌ها نشان می‌دهد در شهر تهران اقداماتی در خصوص ساخت تونل ۹ کیلومتری حدفاصل میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان در حال انجام است. اعداد ناظر بر هزینه ساخت این پروژه قریب به ۴۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. از سوی دیگر وضعیت حمل و نقل همگانی شهر تهران از بابت سرفاصله زمانی بالا، فرسودگی ناوگان، آلایندگی، فقدان پوشش مناسب تقاضا و کیفیت ناوگان لزوم توجه حداکثری و تمرکز مدیریت شهری بر این موضوع را ایجاب می‌نماید.

در همین راستا و وفق مستندات ارائه شده در جلسات تخصصی، شهر تهران از کمبود قریب به ۵۰۰۰ اتوبوس رنج میبرد که با فرض قیمت هر اتوبوس معادل ۸ میلیارد تومان، بودجه ساخت این پروژه می‌تواند تامین‌کننده کاستی‌های شهر و رفع گرفتاری تهران از این اوضاع نامطلوب در حوزه حمل و نقل همگانی باشد که البته این تنها یک مصداق از محل مصرف این اعتبار در حوزه توسعه حمل‌ونقل پاک و پایدار است.

گرچه کمبود منابع مالی و تامین اعتبار از طریق بارگذاری‌های نامتناسب در شهر از چالش‌های گریبان‌گیر شهرها به خصوص شهر تهران است، توسعه این معابر تشویق کننده به استفاده از خودرو شخصی حتی در صورت استفاده از ظرفیت‌های مالی سرمایه‌گذاری و سایر روش‌ها، روشی منسوخ و ناکارآمد در پاسخگویی به معضلات روز ترافیکی است.

در همین راستا ضمن ضرورت وجود ظرفیت های قانونی ویژه این موضوع نظیر طرح جامع شهرسازی و طرح جامع حمل ونقل و ترافیک شهر تهران، خواهشمند است دستور فرمائید در راستای تحقق‌پذیری رویکردهای آیین‌نامه، اقدامات لازم را با اولویت رفع گلوگاه‌ها و کاستی‌های حمل و نقل همگانی و توسعه حمل‌ونقل پاک و پایدار و نیز جلوگیری از توسعه خودرومحورانه معابر (موضوع صدرالاشاره) در شهر تهران معمول و این معاونت را از نتیجه اقدامات مطلع نمایند.”

تنها وزارت راه مخالف آغاز این پروژه نیست مدتی پیش نیز دریکی از جلسات کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران موضوع احداث تونل شهید متوسلیان با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه برگزار شد . در این جلسه مهرداد تقی زاده کارشناس حوزه حمل و نقل ترافیک با اشاره به احداث تونل شهید متوسلیان، گفت: شکی نیست که با احداث تونل ترافیک موقتاً روان می‌شود، اما روانی ترافیک در یک نقطه منجر به ایجاد راهبندان در مسیرهای دیگر می‌شود و به دلیل جذابیت سفرهای بی ترافیک، شاهد افزایش استفاده از خودروی شخصی خواهیم بود و همین منجر به تقاضای بیشتر و در نتیجه در مدتی بعد شاهد افزایش ترافیک خواهیم بود.

همچنین مهدی حسن زاده یکی دیگر از  کارشناسان حوزه حمل و نقل نیز  به اعتبار ۵۰ هزار میلیاردی پیش بینی شده برای ساخت این پروژه اشاره کرد و با بیان اینکه این اعتبار می‌تواند به جای حوزه عمران برای پاسخ به نیازهای حوزه حمل و نقل عمومی خرج شود، گفت: به فرض ضرورت اتصال جنوبی بزرگراه شهید صیاد شیرازی به یک بزرگراه، چرا این تونل را به اتوبان امام علی جهت رعایت سلسله مراتب بزرگراهی تهران وصل نمی‌کنیم و از آنجا هم به بزرگراه آزادگان وصل شود؟ وصل کردن تونل شهید متوسلیان به اتوبان آزادگان هزینه بسیاری برای ساخت دارد و باید این را قبول کنیم که ابزارهای موجود قدیمی هستند و راه حل مطلوب نیستند. 

  فوری یکی دیگر از اساتید دانشگاه نیز با بیان اینکه هنوز نمی‌دانیم چقدر جمعیت و تقاضا برای این پروژه وجود دارد، گفت:  هنوز برآوردهای مالی پروژه نیز انجام نشده است و به اعتقاد بنده بدون انجام مطالعات، این پروژه وضعیتی به مراتب بدتر از وضعیت فعلی را ایجاد می‌کند. شرایطی ایجاد شده که گویی  حتما باید با احداث تونل  یک یادگاری از خود برجای بگذاریم. 

محمدحسین نوروزی دبیر کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران نیز گفت: مطالعات این پروژه بسیار گنگ است و با توجه به اینکه طبق مصوبه شورا این پروژه در صورت ضرورت باید از طریق جذب سرمایه گذار صورت پذیرد، در خصوص مباحث سرمایه گذاری نیز هنوز هیچ چیز نهایی نیست و مدل سرمایه گذاری مشخص نشده است. 

 در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران هم با اشاره به مطالعات ترافیکی و مطالعات اقتصادی پروژه تونل شهید متوسلیان، گفت: باید بصورت دقیق گفته ‌شود که چه میزان هزینه برای این پروژه درنظر گرفته شده  و مطالعات ترافیکی نیز چگونه و توسط چه سازمانی انجام می‌شود و در مورد دسترسی‌های تونل شهید متوسلیان نیز باید گفت که موضوع نامشخص این است که آیا این تونل فقط برای کسانی است که می‌خواهند از میدان سپاه به آزادگان بروند یا می‌توان از سایر خیابان‌ها نیز وارد تونل شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: از صحبت‌های کارشناسان حوزه حمل و نقل و فنی عمران می‌توان این نتیجه را گرفت که در خصوص احداث تونل شهید متوسلیان باید مطالعات بیشتری صورت گیرد البته که  فرض ما این است که مطالعات تخصصی ساخت این تونل صورت گرفته اما درخصوص چرایی احداث  تونل نیز  باید فکر شود شاید  ۲۰ سال پیش به این تونل احتیاج بود اما ممکن است در  طول  زمان تقاضاها،  نیازها و مدلها تغییر کرده باشند، پس لازم است  مطالعات و بررسی ها بصورت اقناعی باشند.

برای فضاهای کوچک آپارتمانی، چه جکوزی مناسب است؟ 19 مرداد 1404

برای فضاهای کوچک آپارتمانی، چه جکوزی مناسب است؟

وان جکوزی‌های کم‌ جا برای فضاهای کوچک آپارتمانی، پاسخی نوآورانه به دغدغه‌ی همیشگی ساکنان خانه‌های نقلی و مدرن امروزی ا‌ست.

۱۲ نوع آجر چینی نما که هر ساختمانی را زیباتر می‌کند! 18 مرداد 1404

۱۲ نوع آجر چینی نما که هر ساختمانی را زیباتر می‌کند!

آجرچینی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین تکنیک‌های ساخت‌وساز، نقش مهمی در معماری سنتی و مدرن ایفا کرده است. این هنر که از گذشته‌های دور در بناهای تاریخی ایران و جهان به کار می‌رفته، امروزه نیز به دلیل زیبایی، دوام و انعطاف‌پذیری در طراحی، همچنان مورد توجه معماران و طراحان قرار دارد.

هوای تهران برای گروه‌های حساس، ناسالم است 22 تیر 1404

هوای تهران برای گروه‌های حساس، ناسالم است

به گزارش اکوایران، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: در حال حاضر کیفیت هوای تهران با شاخص ۱۰۲ در وضعیت نارنجی و برای گروه‌های حساس جامعه آلوده است. همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته میانگین شاخص کیفیت هوا بر روی عدد ۹۰ قرار داشت و کیفیت هوای تهران قابل قبول بود. شاخص کیفیت هوا (AQI) […]

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =

آلمان و اتریش نمایندگان خود را برای اسکار ۲۰۲۶ انتخاب کردند 31 مرداد 1404

آلمان و اتریش نمایندگان خود را برای اسکار ۲۰۲۶ انتخاب کردند

اتریش با یک فیلم طنز اجتماعی و آلمان با یک درام تاریخی راهی اسکار ۲۰۲۶ شدند.

«غریبانه» روایت اندوه و معرفت در شب شهادت امام رضا(ع) 31 مرداد 1404

«غریبانه» روایت اندوه و معرفت در شب شهادت امام رضا(ع)

گوینده برنامه «غریبانه» با اشاره به ویژگی های آن بیان کرد که این برنامه روایت اندوه و معرفت در شب شهادت امام رضا (ع) است و قرار است عظمت این امام همام را به مخاطب منتقل کند.

اعلام جزییات جشنواره تلویزیونی مستند در برنامه «نردبان» 31 مرداد 1404

اعلام جزییات جشنواره تلویزیونی مستند در برنامه «نردبان»

حسین زارع‌زاده مدیر شبکه‌ مستند و دبیر نهمین دوره‌ جشنواره‌ تلویزیونی مستند با حضور در برنامه «نردبان» درباره‌ جزییات برگزاری این دوره صحبت می‌کند.

«اتاقک گلی» به «هفت» رسید؛ بررسی پرونده ویژه «سینمای ارگانی» 31 مرداد 1404

«اتاقک گلی» به «هفت» رسید؛ بررسی پرونده ویژه «سینمای ارگانی»

جدیدترین قسمت از برنامه «هفت» به بررسی پرونده «سینمای ارگانی» و فیلم‌های «اتاقک گلی» و «شیفت آخر» اختصاص دارد.

هفته‌ای تحت تأثیر وداع با ستاره آسمان هنر تجسمی؛ از بینال ونیز چه خبر؟ 31 مرداد 1404

هفته‌ای تحت تأثیر وداع با ستاره آسمان هنر تجسمی؛ از بینال ونیز چه خبر؟

اخبار تجسمی هفته گذشته تحت تأثیر مراسم وداع با زنده‌یاد محمود فرشچیان هنرمند نگارگر ایرانی بود، همچنین فعالیت شورای مشورتی برای برگزاری و شرکت نمایندگان کشور در بینال هنر ونیز آغاز شد.

ساختن الماس فضایی شش ضلعی؛ حماسه‌ای دیگر از چینی‌ها! 20 مرداد 1404

ساختن الماس فضایی شش ضلعی؛ حماسه‌ای دیگر از چینی‌ها!

محققان چینی موفق به ساخت نوعی الماس کمیاب شدند که در شرایطی خاص از برخورد شهاب سنگ با زمین شکل می‌گیرد. این الماس که ساختار شش ضلعی دارد، برای اولین بار حدود ۵۰ هزار سال پیش توسط شهاب سنگ به زمین آمد و فرآیند شکل‌گیری آن‌ها تا پیش از این مرموز بود.

به سیاست‌های محدودکننده‌ی اینترنت پایان دهید 19 مرداد 1404

به سیاست‌های محدودکننده‌ی اینترنت پایان دهید

بیش از ۱۰۰ شرکت و استارتاپ پیشرو در اقتصاد دیجیتال کشور، با امضا بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به سیاست‌های محدودکننده اینترنت شدند.

آغاز پویش سپهر تولید دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاری ۱.۳ همتی 19 مرداد 1404

آغاز پویش سپهر تولید دانش‌بنیان با سرمایه‌گذاری ۱.۳ همتی

پویش سپهر تولید دانش‌بنیان با هدف شناسایی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه همکاری‌های راهبردی در زیست‌بوم نوآوری کشور آغاز شد. در این برنامه ۱.۳ همت برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های فناورانه اختصاص یافته است.

آیین اعطای ششمین جایزه مصطفی(ص)، ۱۷ شهریور در تالار وحدت برگزار می‌شود/ میزبانی از رویدادهای علمی‌ترویجی و استپ؛ ۱۵ تا ۱۹ شهریور 18 مرداد 1404

آیین اعطای ششمین جایزه مصطفی(ص)، ۱۷ شهریور در تالار وحدت برگزار می‌شود/ میزبانی از رویدادهای علمی‌ترویجی و استپ؛ ۱۵ تا ۱۹ شهریور

مدیر اجرایی جایزه مصطفی(ص) از برگزاری آیین اعطای ششمین دوره این جایزه روز ۱۷ شهریور در تالار وحدت خبر داد و گفت: مجموعه‌ای از رویدادهای علمی و علمی‌ترویجی مرتبط در روزهای ۱۵ تا ۱۹ شهریور برگزار خواهد شد.

آرایشگری بهترین مهارت برای بانوان| ۱ جلسه آموزش رایگان در دوبانو 14 مرداد 1404

آرایشگری بهترین مهارت برای بانوان| ۱ جلسه آموزش رایگان در دوبانو

یادگیری مهارت برای بانوان در دنیای امروز که همه افراد نیاز به درآمد، شغل و اعتبار هستند امری ضروری است یادگیری مهارت برای خانم‌ها مزایای متعددی دارد که در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی قابل بررسی است

چگونه از پیشنهادهای لحظه آخری ایرلاین‌ها استفاده کنیم؟ 29 مرداد 1404

چگونه از پیشنهادهای لحظه آخری ایرلاین‌ها استفاده کنیم؟

سفر با هواپیما، به ویژه با خرید بلیط‌های لحظه آخری، می‌تواند یک تجربه اقتصادی و هیجان‌انگیز باشد. بلیط هواپیما لحظه آخری، پیشنهادهایی هستند که از سوی ایرلاین‌ها برای پر کردن صندلی‌های خالی ارائه می‌شوند. این بلیط‌ها معمولاً با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از نرخ عادی به فروش می‌رسند، که این خود فرصت مناسبی برای سفرهای مقرون‌به‌صرفه ایجاد می‌کند.

برنامه سفر ایرانی‌ها عوض شد/ دردسر دریافت ویزا برای ایرانی‌ها 26 مرداد 1404

برنامه سفر ایرانی‌ها عوض شد/ دردسر دریافت ویزا برای ایرانی‌ها

پیک سفر‌های تابستانی ۱۴۰۴ با سال‌های گذشته می‌تواند تفاوت‌هایی داشته باشد.

چرا نهال گشت تور روسیه را با پرواز ماهان پیشنهاد می‌کند؟ 26 مرداد 1404

چرا نهال گشت تور روسیه را با پرواز ماهان پیشنهاد می‌کند؟

به گزارش اقتصادآنلاین، پاسخ کوتاه و سرراست است: «چون این تور، بالاترین ارزش را در برابر هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، ارائه می‌دهد»؛ اگر شما هم با خدمات این تور آشنا شوید، حتما به این نتیجه می‌رسید. در ادامه خدمات تور روسیه نهال گشت با پرواز ماهان را بررسی می‌کنیم. سفر گران با سفر ارزشمند تفاوت […]

اقامت دبی با ثبت شرکت: راهنمای جامع ۲۰۲۵ 25 مرداد 1404

اقامت دبی با ثبت شرکت: راهنمای جامع ۲۰۲۵

اقامت دبی از طریق ثبت شرکت یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای کارآفرینان، فریلنسرها و سرمایه‌گذاران ایرانی است. با توجه به موقعیت استراتژیک دبی به عنوان قطب تجاری خاورمیانه، قوانین تجاری پیشرفته و امکانات مدرن، این روش سریع، امن و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری کلان محسوب می‌شود.

مسافران آزادراه تهران–شمال بخوانند 24 مرداد 1404

مسافران آزادراه تهران–شمال بخوانند

تا پایان امسال ۱۷۹ کیلومتر آزادراه در قالب ۱۰ پروژه، از جمله باند برگشت قطعه دو آزادراه تهران–شمال، به بهره‌برداری می‌رسد.

استانداردهای ارزشیابی و اعتباربخشی برنامه‌های دستیاری پزشکی تعیین شد 31 مرداد 1404

استانداردهای ارزشیابی و اعتباربخشی برنامه‌های دستیاری پزشکی تعیین شد

جدیدترین استانداردهای ارزشیابی و اعتباربخشی برنامه های دستیاری تخصصی، فوق تخصصی و تکمیلی تخصصی پزشکی بالینی تعیین شد.

پذیرش استعدادهای درخشان در دکتری ۲ دانشگاه مهم 31 مرداد 1404

پذیرش استعدادهای درخشان در دکتری ۲ دانشگاه مهم

دو دانشگاه «علوم پزشکی ایران» و «علم و صنعت ایران» جزئیات تازه‌ای از پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان در مقاطع تکمیلی و دکتری بدون آزمون اعلام کردند.

از افت دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی شانگهای تا بازنگری سهمیه‌های کنکور 31 مرداد 1404

از افت دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی شانگهای تا بازنگری سهمیه‌های کنکور

هفته پایانی مرداد با خبرهایی از سقوط جایگاه دانشگاه‌های ایران، آخربن وضعیت بازنگری سهمیه های کنکور و تامین اعتبار برای تجهیز دانشگاه‌ها سپری شد.

سارق اموال دانشجویان خوابگاهی دانشگاه شریف پیدا شد 30 مرداد 1404

سارق اموال دانشجویان خوابگاهی دانشگاه شریف پیدا شد

حراست دانشگاه صنعتی شریف از شناسایی و دستگیری سارق اموال دانشجویان در خوابگاه خبر داد.

روحانیت برای دفاع از انقلاب در همه برهه ها در میدان حاضر بود 30 مرداد 1404

روحانیت برای دفاع از انقلاب در همه برهه ها در میدان حاضر بود

قم-رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: روحانیت در عین حفظ شئون حوزوی، هر جا لازم بود لباس رزم پوشید و برای دفاع از انقلاب در میدان حاضر شد.