ذاکری مدیر عامل راه آهن با بیان اینکه شرکت ریلی «دات وان» منتسب به بابک زنجانی را نمی شناسیم گفت: ۱۰۰ دستگاه از تعهدات ۶۰۰ دستگاهی شرکت «آوان ریل» تولید و وارد شبکه ریلی شده است.
اکبر محمودی؛ بازار: در روز پایانی فروردین ۱۴۰۴ شرکت راهآهن ایران در حضور وزیر راه و شهرسازی، با شرکت آوان ریل، شرکت ریلی هلدینگ «دات وان» منتسب به بابک زنجانی، تفاهمنامهای به ارزش بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان برای خرید و تولید ۳۰۰ دستگاه مسافری خودکششی دیزلی، ۵۰ لوکوموتیو باری و ۶۰۰ دستگاه واگن باری مخزندار منعقد کرد.
آنطور که برخی گزارشها نشان میدهد، شرکت مذکور در آذرماه سال گذشته یعنی حدود چهارماه پیش تاسیس شده و اکنون به عنوان بزرگترین سرمایهگذاری در این حوزه شناخته میشود.
بلافاصله بعد از انتشار این خبر، بابک زنجانی در توئیتی نوشت: «بزرگترین سرمایهگذاری بخش خصوصی در تاریخ راهآهن ایران؛ اقتصاد کشور را به ریل خواهیم انداخت؛ سالی که قدرت اقتصادی جایگزین قدرت سیاسی خواهد شد.» البته وی پیش از این نیز در صفحههای مجازی خود از آغاز فعالیتش خبر داده بود.
در ماههای اخیر گمانهزنیهایی درباره فعالیتهای اقتصادی بابک زنجانی در فضای مجازی و بهویژه حساب منتسب به وی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) مطرح شده بود؛ اخباری که تا پیش از روز گذشته عمدتا بیاساس تلقی میشد، اما با برگزاری آیین سرمایهگذاری در صنعت حملونقل ریلی در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۴ و انتشار جزییات این رویداد، بار دیگر نام زنجانی به صدر اخبار بازگشت.
حتی هفته گذشته نیز محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در جلسه انعقاد تفاهمنامه با شرکت زیر مجموعه بابک زنجانی، اطلاعی از ماهیت آن نداشتم و اگر میدانستم این شرکت متعلق به بابک زنجانی است، حتماً از دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی درباره اهلیت آن پرس و جو میکردم. شائبههایی درباره بابک زنجانی وجود دارد، حتما اگر اطلاع داشتم که این شرکت متعلق به وی است، پیش از حضورم موضوع را بررسی میکردم آیا قرارداد واقعی و منجر به نتیجه میشود یا نمایشی است؟»
وی در پاسخ به این سوال که چطور وقتی بانک مرکزی آقای زنجانی را ابربدهکار و کلاهبردار عنوان میکند همچنان با این فرد قرارداد همکاری منعقد میشود، گفت: قبول دارم که باید اهلیت بخش خصوصی بررسی شود و افرادی باید پای کار بیایند که سرمایهگذاری شفاف انجام دهند.
درباره اهلیت بابک زنجانی از وزیر راه پرس و جو کردهام و در این باره اختلاف نظری وجود دارد و وزیر راه میگوید اهلیت این بخش خصوصی برای ما اثبات شده است و دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی وی را تایید کردند
رضایی کوچی با بیان اینکه گزارش این قرارداد و نتیجه آن را از راه آهن دریافت میکنم، گفت: درباره اهلیت بابک زنجانی از وزیر راه پرس و جو کردهام و در این باره اختلاف نظری وجود دارد و وزیر راه میگوید اهلیت این بخش خصوصی برای ما اثبات شده است و دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی وی را تایید کردند، اما بعد از آن اخبار دیگری منتشر شد، به نظر باید بررسی بیشتری صورت بگیرد.
مهدی ابراهیمی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی وابسته به هلدینگ دات وان، پس از امضای تفاهمنامه در جمع خبرنگاران گفته بود: «تفاهمنامه مذکور با سرمایه خارجی و در چارچوب سرمایهگذاری خارجی بسته شد. بابک زنجانی در هلدینگ داتوان حضور ندارد، اما سرمایههای او در خارج از ایران توسط شرکتهایی که او پیشتر با آنها کار میکرد، به ایران منتقل شدهاند.»
آنطور که از مراسم تفاهمنامه اخیر ریلی بر روی خروجی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آمده، در روز یکشنبه، ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۴ آیینسرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی کشور با حضور فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، جبارعلی ذاکری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن، محمدرضا رضاییکوچی رییس کمیسیون عمران مجلس، نمایندگان وزارت نفت و جمعی از سرمایهگذاران بخش خصوصی و فعالان حوزه ریلی برگزار شد.
وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با بیان اینکه بیش از ۶۰ همت در حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری شده است، گفت: «دولت فقط در تسریع و تسهیل فرایندها اقدامات لازم را انجام داده است و به طور قطع ما با حمایت اعضای کمیسیون عمران و مجلس شورای اسلامی به دنبال تسهیل گری بیشتر در سرمایه گذاری هستیم.»
مدیرعامل شرکت راهآهن نیز در آیین امضای تفاهمنامه سرمایه گذاری ۶۴ همتی در حوزه حمل و نقلی، از برنامهریزی برای دستیابی به هدف ۸میلیون تن حمل بار بین المللی ریلی خبر داد.
جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: «ما بهدنبال برگزاری نشستهای ماهانه با حضور سرمایهگذاران در حوزه ریلی و دستیابی به انعقاد تفاهمنامهها و توافقنامههای سرمایهگذاری بلندمدت در حوزه بار و مسافر هستیم.»
او همچنین در حاشیه امضای تفاهمنامه سرمایهگذاری ۶۴ همتی در حوزه حمل و نقل ریلی در گفتوگو با خبرنگاران گفت: «امروز و در سالی که تحتعنوان سرمایهگذاری برای تولید شناخته میشود، تفاهمنامه حدود ۶۴ همتی با حضور سرمایهگذاران فعال در حوزه ریلی منعقد شد که گامی مثبت در حوزه حمل و نقلی به شمار میرود.»
مدیرعامل شرکت راهآهن ادامه داد: «با امضای این تفاهمنامه، شرکتهای سرمایهگذاری و سازندگان فعال در بخش ریلی متعهد به ساخت ناوگان ریلی و تامین آن هستند.»
طبق برنامه هفتم توسعه باید حدود ۵۵۰ لکوموتیو وارد کشور شود بنابراین با امضای تفاهمنامه ای که در فروردین ماه امسال انجام شد، مقرر شد ۵۰ لکوموتیو در همان روزها و در ماه آینده ۸۰ لکوموتیو با مشارکت شرکت خصوصی و سازنده داخلی و خارجی به شکل مشارکتی تولید شود.
راه آهن جمهوری اسلامی ایران شرکت ریلی هلدینگ «دات وان» را نمی شناسد و با آن نه تفاهمی دارد و نه قراردادی امضاء کرده است
جبارعلی ذاکری مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش خبرنگار بازار که پرسید از آخرین وضعیت و اقدامات شرکت آوان ریل، شرکت ریلی هلدینگ «دات وان» منتسب به بابک زنجانی که تفاهم شده بود چه خبر؟ گفت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت ریلی هلدینگ «دات وان» نه تفاهمی دارد و نه قراردادی امضاء کرده است.
وی افزود: راه آهن جمهوری اسلامی ایران با «آوان ریل» تفاهم دارد و کارها نیز طبق روال در حال انجام است. به هر حال ما شرکت ریلی هلدینگ «دات وان» را نمی شناسیم. ما با این شرکت نه تفاهمی داریم و نه قراردادی داریم.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که شائبه هایی در خصوص «بابک زنجانی» وجود دارد آیا این شائبه ها حل شده است؟ آیا گزارشی در این خصوص به دست شما رسیده است؟ گفت: یک شائبه هایی هم هست که شما در آنجا ۵۰ درصد سهیم هستید.
۱۰۰ دستگاه از تعهدات ۶۰۰ دستگاهی شرکت «آوان ریل» تولید و وارد شبکه ریلی شده است و در حال حاضر نیز در حال بهره برداری است
وی افزود: اما به هر حال اگر بخواهم به این پرسش پاسخ جدی بدهم این است که ۱۰۰ دستگاه از تعهدات ۶۰۰ دستگاهی شرکت «آوان ریل» تولید و وارد شبکه ریلی شده است و در حال حاضر نیز در حال بهره برداری است. ماهانه نیز ۴۰ تا ۵۰ دستگاه دیگر چون با یکی از شرکت های تولید کننده در اراک (فولاد درخشان اراک) قرارداد بسته اند که امیدواریم ماهانه ۴۰ تا ۵۰ دستگاه وارد شبکه ریلی شود و تعهداتی که داده اند را عملیاتی کنند.