ضرورت تغییر رویکرد در جهت توجه به مأموریت تبلیغ به عنوان اولویت حوزه
ضرورت تغییر رویکرد در جهت توجه به مأموریت تبلیغ به عنوان اولویت حوزه

قم- معاون تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی گفت:اگر تبلیغ مأموریت نخست حوزه است، باید این اولویت در فرآیند جذب، آموزش، تخصیص منابع و حمایت‌های حوزوی متجلی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید روستا آزاد ظهر شنبه در نشست خبری گزارش عملکرد نهادهای تبلیغی که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم برگزار شد، با اشاره به گستردگی و پیچیدگی جنگ رسانه‌ای دشمن علیه جمهوری اسلامی، اظهار کرد: امروز میدان اصلی جنگ، نه میدان گلوله و سلاح، بلکه میدان روایت‌هاست که روایت‌گری دقیق از هویت، مظلومیت و مقاومت ملت ایران به جبهه نخست نبرد تبدیل شده است.

وی با تجلیل از مقام شامخ حضرت امام خمینی (ره)، شهدای مقاومت و شهدای جنایات اخیر رژیم صهیونیستی، از تلاش اصحاب رسانه در جهاد تبیین قدردانی کرد و افزود: رسانه‌ها در صف اول جنگ اراده‌ها ایستاده‌اند و مسئولیت آنان در عرصه روایت‌سازی از حقایق انقلاب، دوچندان شده است.

حجت الاسلام روستا آزاد با اشاره به ماهیت نرم و ترکیبی نبردهای جدید، تأکید کرد: مؤلفه‌هایی چون دشمن‌شناسی، همبستگی ملی، شناخت هویت اصیل دینی و مقاومت در برابر سلطه، عناصر کلیدی روایت‌های ما در این جنگ هستند و باید با زبانی روان، اقناعی و اثرگذار به افکار عمومی منتقل شوند.

وی با مرور تاریخچه تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی به دستور حضرت امام (ره) تنها دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: این نهاد به‌منظور توانمندسازی طلاب در عرصه تبلیغ، راه‌اندازی شد و امروز با ساماندهی بیش از ۶۵ هزار مبلغ، یکی از نهادهای مؤثر در جبهه تبلیغ دینی است که از این میان، حدود ۳ هزار نفر به‌عنوان نخبگان تبلیغی رتبه‌بندی شده‌اند.

معاون تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه به فعالیت‌های آموزشی این نهاد اشاره و اظهار کرد: مرکز آموزش کاربردی تبلیغ که با تلاش‌های زنده‌یاد حجت‌الاسلام راستگو در دهه ۶۰ بنیان نهاده شد، اکنون به نهادی پیشرفته با بیش از ۲۰۰ هزار دقیقه محتوای تخصصی و مجازی تبدیل شده است که نیازهای محتوایی و مهارتی مبلغان را در عرصه‌های گوناگون پاسخ می‌دهد.

وی همچنین از تداوم تولید بسته‌های محتوایی مناسبتی ویژه ماه‌های محرم، رمضان و تابستان خبر داد و گفت: این بسته‌ها با سابقه‌ای بیش از ۲۸ سال، امروز از طریق پایگاه‌های رسمی در اختیار مبلغان سراسر کشور قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام روستا آزاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیدار تاریخی مبلغان با مقام معظم رهبری در دو سال پیش، یادآور شد: ایشان در این دیدار، راه‌اندازی کانون‌های عظیم تبلیغی با سه مأموریت تربیت، تولید محتوا و ارائه قالب‌های نوین تبلیغ را به‌عنوان یک مطالبه اساسی مطرح کردند که جشنواره «جنات» پاسخی روشن به این مطالبه راهبردی بود.

وی با ارائه گزارشی از این رویداد افزود: در جشنواره «جنات» بیش از هزار گروه و مبلغ از سراسر کشور مشارکت کردند و حدود ۹۰۰ مصاحبه تخصصی انجام شد و این جشنواره بستری متمرکز برای اشتراک تجارب، ایده‌ها و الگوهای عملیاتی شده تبلیغی در سطح ملی فراهم کرده است.

معاون تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی با انتقاد از شکاف ساختاری میان اولویت تبلیغ و رویکردهای اداری حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: اگر تبلیغ مأموریت نخست حوزه است، باید این اولویت در فرآیند جذب، آموزش، تخصیص منابع و حمایت‌های حوزوی متجلی شود و واقعیتی که تاکنون در لایه‌های مدیریتی نهادینه نشده و نیازمند تحولی عمیق است.

حجت الاسلام روستا آزاد با اشاره به ظرفیت عظیم مراکز پژوهشی، فرهنگی و آموزشی در بدنه حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: تولیدات متنوع و قابل‌توجهی در زمینه محتوای تبلیغی، روش‌های نوین و مخاطب‌شناسی در حال انجام است که اگر این ظرفیت‌ها به‌صورت هدفمند در میدان نبرد روایت‌ها به‌کار گرفته شوند، بی‌تردید زمینه‌ساز پیروزی در این جنگ تمام‌عیار خواهند بود.