رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با اشاره به افزایش ۴ درصدی مخاطب تلویزیون در بهار امسال نسبت به فصل گذشته بیان کرد که شبکه خبر در ایام جنگ در صدر شبکه ها قرار گرفته بود.
محسن شاکرینژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مخاطب صداوسیما در ایام جنگ و پس از آن بیان کرد: ما به صورت میدانی در سراسر کشور میزان مخاطب رسانه ملی را در کل و تک تک شبکهها میسنجیم. میتوان گفت رسانه ملی بعد از جنگ و در بهار امسال نسبت به فصل قبل یعنی زمستان سال گذشته، ۴ درصد افزایش مخاطب داشته است.
وی اضافه کرد: همچنین مخاطب کنونی صداوسیما نسبت به بهار ۱۴۰۳، حدود ۷ درصد افزایش داشته است. برای محاسبه میانگین مخاطب تلویزیون نیز به صورت فصلی آمار میگیریم – بهار، تابستان، پاییز و زمستان – سپس میانگین این چهار فصل را به عنوان میزان مخاطب رسانه ملی در سال ۱۴۰۴ اعلام میکنیم.
شاکری نژاد درباره این افزایش ۴ درصدی نسبت به فصل قبل و اینکه این میزان، افزایش معناداری در قیاس با زمان غیر از جنگ است؟ گفت: در مورد افزایش مخاطب معمولاً در فصول مختلف بسته به نوع محتوای پخش شده، مخاطب متفاوت است این میزان افزایش مخاطب چیز جدیدی نیست و قبلاً هم چنین افزایشهایی داشتهایم ولی استدلال مدیران رسانه این است که بخش عمدهای از این افزایش ناشی از شرایط جنگی و افزایش رجوع مخاطب و مرجعیت خبری رسانه ملی است.
رئیس مرکز تحقیقات درباره شبکه پرمخاطب این ایام نیز عنوان کرد: نکته جالب این بود که همیشه شبکههای ۳ و آیفیلم در رتبه اول بودند، اما این بار شبکه خبر با فاصله از دیگر شبکهها شبکه اول شد. به طور مثال در نظرسنجی از مخاطب میپرسیدیم «اگر بخواهید یک شبکه را انتخاب کنید کدام را انتخاب میکنید؟» که شبکه خبر در صدر این پاسخها قرار میگرفت.
وی در بخش دیگر درباره تأیید این دادهها توسط دیگر مراکز عنوان کرد: در نظرسنجیهای مختلف از جمله نظرسنجیهای مرکز پژوهشهای مجلس و دیگر مراکز معتبر، با فاصله زیاد صداوسیما مرجع اول کسب خبر شناخته میشود و به نوعی این مراکز هم نظرسنجیهای ما را در این ایام تأیید کردند. ما مواردی مانند سرعت، صحت، دقت، بیطرفی و پاسخ به شایعات را میسنجیم که مؤلفههای مورد نظر بودند.
شاکری نژاد در پاسخ به سوالی درباره میزان رضایت مخاطب از شبکه خبر نیز توضیح داد: در نظرسنجیها به طور میانگین بالای ۶۵ درصد رضایت و اعتماد به اخبار صداوسیما گزارش شده است.
وی در پایان درباره محتوای مورد نظر مخاطب در این ایام یادآور شد: در شرایط جنگ معمولاً مخاطبان به دنبال اخبار و حواشی مرتبط با جنگ هستند مثلاً کمیت و کیفیت پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی، مکانهای هدف قرار گرفته در سرزمینهای اشغالی، میزان موفقیت اصابت موشکهای ایرانی و همچنین اهداف مورد تهاجم در داخل، میزان موفقیت پدافند هوایی در رهگیری پرتابههای دشمن و احیاناً شهدای نظامی، علمی و مردمی تهاجم دشمن از این موارد هستند.