از امان تا سرکان در گفتگو با علی زین الدینی، مهندس با سابقه صنعت فیلتر
از امان تا سرکان در گفتگو با علی زین الدینی، مهندس با سابقه صنعت فیلتر

بدون مقدمه از اینجا شروع کنیم که امان چطوری شکل گرفت: تاسیس برند امان فیلتر در سال ۱۳۷۶ بود؛ در واقع این شغل، شغل پدریِ ما می‌باشد و به صورت موروثی به ما رسیده.

بدون مقدمه از اینجا شروع کنیم که امان چطوری شکل گرفت: تاسیس برند امان فیلتر در سال ۱۳۷۶ بود؛ در واقع این شغل، شغل پدریِ ما می‌باشد و به صورت موروثی به ما رسیده. پدرم، آقای قدرت ا.. زین الدینی، در سال ۱۳۵۸ وارد صنعت فیلتراسیون شد. در ابتدا فعالیت تجاری ایشان با برند “فیلترک” و با همکاری چند دوست به عنوان شریک آغاز شد و تا سال ۱۳۶۷ ادامه داشت؛ پس از آن پدرم، به همراه شریک دیگری با برند “ونو” فعالیت تجاری را ادامه دادند. سپس با برند “تطهیران” فعالیت تجاری را به صورت مستقل پیگیری کردند. در سال ۱۳۷۶ برند “امان فیلتر” به ثبت رسید. در این سالها، فعالیت تولیدی با تولید فیلترهای هیدرولیک، فیلترهای سوخت و فیلتر های روغن بنز مایلر، بنز خاور و مینی بوس شروع شد؛ و با شروع فعالیت امان فیلتر تولید فیلترهای المنتی خودروهای سنگین نیز اضافه گردید.

از تنو ع محصولات امان فیلتر بیشتر توضیح بدید و اینکه کدام دسته محبوب‌تر است؟

ما به لحاظ این که از گذشته با فیلترهای سنگین شروع به کار کرده بودیم، فیلترهای بنزی ما محبوبیت بیشتری دارد؛ چون از ابتدا هم فیلترهای سنگین با فیلترهای المنتی برند بنز تولید کرده‌ام، و سپس سبد محصولات تکمیل‌تر شد و فیلترهای سواری تولید گردید. در این سالها، در فیلترهای سواری هم تمرکز خیلی زیادی داشتیم، تقریبا می‌شود گفت نزدیک به دو دهه تمرکز ما بر روی فیلترهای سبک بوده است. فیلترهای سواری امان فیلتر اکثرا فیلترهایی هستند که در بازار محبوب هستند و مورد استقبال اکثر رانندگان است. حالا در بحث تنوع، خب امان فیلتر همیشه پیشرو بوده، جزو شرکت‌هایی بوده که در صنعت فیلتراسیون کشور همیشه از سبد محصول کاملی برخوردار بوده است. از سال ۹۷ هم تصمیم گرفتیم سبد فیلترهای سنگین را کامل‌تر کنیم تا به الان شکر خدا تلاش کل مجموعه بر این بوده که سبد محصولات سنگین هم کامل‌تر شود که الان فکر می‌کنم جزو کامل‌ترین سبدها در بین برندهای ایرانی هستیم. به جرأت می‌توانم بگم که شاید دو یا سه تا شرکت در ایران باشند که سبد محصولاتشان همانند امان فیلتر کامل باشد. چون ما در امان فیلتر هم محصولات سواری را داریم، و هم محصولات تخصصی برای ماشین سنگین. یک سری شرکت هستند که تمرکزشون بر روی محصولات سنگین و یک سری شرکت‌ها هم هستند که تمرکزشون صرفا بر روی محصولات سبک است؛ ولی امان فیلتر تمرکزش بر روی هر دو حوزه سبک و سنگین است که از این نشان دهنده قدرت امان فیلتر است.

برای گسترش خط تولید کارخانه چه برنامه هایی دارید؟

خب قطعا ما جزء برندهایی در کشور هستیم که هم بازار و هم مشتریان توقع دارند که ما همیشه سبدمون کامل باشد. ماشین‌های جدید وقتی در بازار عرضه می‎‌شود، باید فیلترش تولید و عرضه شده باشد. لازمه عرضه محصولات جدید توسعه و گسترش خط تولید است و تیم امان فیلتر در بحث تولید همیشه به دنبال پیشرفت و تکنولوژی جدید بوده است؛ چون ما با تکنولوژی روز دنیا جلو می‌رویم و تمام ارتباطاتمان با خارج از ایران مثل کشور آلمان است که در صنعت فیلتر پیشرو هستند. عملا همیشه با آنها ارتباط داریم، می‌رویم، میاییم، کارشناسان، مدیران و مالکین، و این باعث می‌شود که تکنولوژی و خطوط تولید گسترش یابد.

صادرات محصولات شما در چه سطحی است و بازارهای هدف شما کدامند؟

تقریبا می‌شود گفت امان فیلتر چهار سال الی پنج سالی هست که رویکرد صادراتی دارد و فیلترهای امان فیلتر به کشورهای مختلف صادر می‌شود. با توجه به این که کشور ایران هنوز خیلی جای کار داره و بازار ایران بستر بزرگ و وسیعی دارد، و همچنان جای توسعه دارد؛ ولی از صادرات قافل نشدیم. در آینده نگاه خیلی ویژه‌ای در بحث صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای CIS و همسایگانمان مثل عراق و ترکیه، حتی کشور آفریقایی خواهیم داشت.

در یک جمله چرا امان را به دیگران توصیه می‌کنید؟

بخواهم در یک جمله بگویم، یک اصطلاحی هست که می‌گوید: چیزی که بر خود نمی‌پسندی، بر دیگران نپسند. وقتی که من این محصول را روی ماشین خودم می‌اندازم، پیشنهاد می‌کنم که دیگران هم استفاده کنند. به جهت قیمت مناسب مصرف کننده، کیفیت خوب و پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسب.

سهم امان در بازار ایران تا پنج سال آینده کجاست؟

امان فیلتر همین الان هم در صنعت فیلتر در بازار ایران یک برند بسیار شناخته شده است. ولی خب تلاش ما این است که تولید مجموعه را افزایش دهیم. در سال‌های آینده، حالا پنج سال که از نظر من خیلی زیاده؛ فکر می‌کنم پنج سال آینده، قطعا در ایران نفر اول هستیم.

سخن پایانی؟

نکته‌ای که می‌خواهم بگم تو بحث صنعت فیلتراسیون این است که امان فیلتر برنامه‌هاش برای آینده چی هست؟ یکی از سوالاتی که در واقع می‌توانستید مطرح کنید این بود که حوزه‌های توسعه در امان فیلتر در آینده کدام است؟ ما الان بر تولید فیلترهای خودرو متمرکز هستیم و فقط در حوزه خودرویی کار می‌کنیم؛ اما برنامه امان فیلتر در آینده ورود به حوزه فیلترهای صنعتی است. البته همین الان هم به این حوزه ورود کرده‌ایم. به امید خدا در آینده نزدیک، در صنعت فیلتراسیون خانگی، پزشکی و صنعتی نیز ورود بیشتری خواهیم داشت و محصولات این حوزه‌ها را نیز گسترش می‌دهیم.

 

در پایان چند تا کلمه می‌گم و شما در یک عبارت کوتاه اولین چیزی که به ذهنتون می‌رسد رو بگید:

دلار: حباب

تولید: عشق

سرکان: رقیب خوب

واردات: چالش

امان: امنیت